- Tham gia
- 28/1/21
- Bài viết
- 84,746
- Điểm
- 113
tác giả
TÀI LIỆU Chinh phục ngữ pháp và bài tập tiếng anh 8 global success HỌC KÌ 1 NĂM 2024-2025 CÓ ĐÁP ÁN được soạn dưới dạng file word, PDF gồm 2 file trang. Các bạn xem và tải về ở dưới.
T LANGUAGE FOCUS T
Grammar S Verbs of liking/ disliking + gerund (-ing form)
S Verbs of liking/ disliking + to infinitives
Pronunciation S Sound /ʊ/ and /u:/
GRAMMAR
Khi muốn dùng một động từ chỉ hành động ở sau động từ chỉ sự yêu thích, ta sử dụng danh động từ (V-ing) hoặc động từ nguyên thể có "to" (to V).
I. VERB + V-ING / TO V
Những động từ đi với cả danh động từ (V-ing) và động từ nguyên thể có "to" mà không thay đổi về nghĩa.
II. VERB + V-ING
Những động từ chỉ đi với danh động từ. (Tức là động từ thêm -ing: V-ing)
PRONOUNCIATION
I. Nguyên âm /ʊ/
1. Cách phát âm
Bước 1: Đưa môi ra phía trước, cơ miệng thả lỏng.
Bước 2: Nâng cuống lưỡi lên và hạ đầu lưỡi xuống.
Bước 3: Phát âm âm /ʊ/ thật gọn, lưỡi giữ nguyên vị trí.
E.g: sugar: /ˈʃʊɡər/ đường
woman: /ˈwʊmən/ phụ nữ
cooker: /ˈkʊkər/ nồi cơm điện
cushion: /ˈkʊʃn/ cái đệm
butcher: /ˈbʊtʃər/ người bán thịt
2. Dấu hiệu nhận biết
II. Nguyên âm /u:/
1. Cách phát âm
Bước 1: Đưa môi ra phía trước để tạo khẩu hình miệng hình chữ o. Miệng hơi căng ra một chút.
Bước 2: Nâng cuống lưỡi lên và hạ đầu lưỡi xuống.
Bước 3: Phát âm âm /u:/
E.g: shoe /ʃuː/: giày
blue /bluː/: màu xanh lá cây
pool /puːl/: cái ao
food /fuːd/: thực phẩm, đồ ăn
glue /gluː/: keo dính
Chú ý: Âm /u:/ được phát âm dài hơn âm /ʊ/. Hơn nữa, miệng hoàn toàn thả lỏng khi phát âm âm /ʊ/, còn đối với âm /u:/, miệng hơi căng một chút
2. Dấu hiệu nhận biết
EXERCISE
A. PHONETICS
I. Read the following words and put them in the correct column.
II. Underline the words with the sound /ʊ/ and circle the words with the sound /u:/.
1. Luke found some wool under his bed.
2. I bought new cushions for the sofa.
3. Can you pass me the sugar, please?
4. Clean your room immediately!
5. I like going to school!
6. He donated the wolf to the zoo and got a fish instead.
7. The woman took a good look at the wolf.
8. The group flew to New York in June
B. VOCABULARY AND GRAMMAR
I. Choose the right phrase and then write it under each picture.
II. Comple the sentences with the phrases in exercise 1.
1. Mary likes ____________________ with her close friend on Saturday evenings. She feels relaxed.
2. Peter fancies ____________________ especially pop music in his free time.
3. My grandparents love ____________________ very much. There are a lot of beautiful flowers and fresh vegetables in their garden.
4. Internet addicts spend too much time ____________________.
5. ____________________ has become very popular with teenagers, especially online games.
6. They enjoyed ____________________ with each other when they were kids.
7. He's useless at ____________________. He won't even put up a shelf.
8. Trang is fond of ____________________. She made lots of beautiful bead bracelets.
9. My sister is very good at ____________________. She can fold paper into animals, birds, flowers, etc.
III. Complete the sentences with the words in the box.
1. Hanging out with friends is ____________________. I really enjoy it.
2. Are you ____________________ to Facebook, Twitter, Tumblr, or Instagram?
3. It is very ____________________ to lie on the beach, and listen to the sound of the waves.
4. That's ____________________. I thought I'd left my keys on the table but they're not there.
5. Many teens are ____________________ on social networks like Facebook, Twitter and Instagram.
6. The website allows you to take a ____________________ tour of the art gallery.
7. He was not ____________________ with the camera, so he took it back to the store.
8. Bird-watching is an increasingly popular ____________________ activity.
IV. Write the activities in the box into the correct column.
V. Fill in the blank with the -ing form of the verbs from the box.
1. She loves ____________________ stamps. She has hundreds of stamps in her collection.
2. My brother is interested in ____________________, a second foreign language.
3. Mr. Henderson hates ____________________ on weekends or holidays.
4. Thank you for signing up to our event and we look forward to ____________________ you.
5. It's noisy outside, but I detest ____________________ in my room all day.
6. Jimmy adores ____________________ a bike to the countryside and going fishing.
7. He doesn't mind ____________________ me to improve my English speaking skills.
8. Every Sunday morning, my father enjoys ____________________ on the beach and relaxing.
9. Do you like going out with us after ____________________ your homework?
10. David prefers ____________________ judo to hanging out with friends.
VI. Complete the sentences with to-infinitive or -ing form of the verbs in brackets.
1. We all adored ____________________ (do) aerobics when we were young.
2. John dislikes ____________________ (work) in front of a computer all day.
3. I enjoy ____________________ (meet) you. Hope ____________________ (see) you again soon.
4. My father is not keen on coffee. He prefers ____________________ (drink) tea.
5. I am a little busy. Would you mind ____________________ (wait) a little longer?
6. Mobile games are great, but I don't like ____________________ (play) them for too long.
7. If I can choose, I prefer ____________________ (stay) at home to (play) sport.
8. Tonight I'd like ____________________ (go) out, but I have to do my homework.
9. Sue loves ____________________ (make) origami. She can fold some animals, birds and flowers
THẦY CÔ TẢI NHÉ!
UNIT 1. LEISURE TIME
T LANGUAGE FOCUS T
Grammar S Verbs of liking/ disliking + gerund (-ing form)
S Verbs of liking/ disliking + to infinitives
Pronunciation S Sound /ʊ/ and /u:/
GRAMMAR
Khi muốn dùng một động từ chỉ hành động ở sau động từ chỉ sự yêu thích, ta sử dụng danh động từ (V-ing) hoặc động từ nguyên thể có "to" (to V).
I. VERB + V-ING / TO V
Những động từ đi với cả danh động từ (V-ing) và động từ nguyên thể có "to" mà không thay đổi về nghĩa.
Verbs | Verbs + V-ing | Verbs + to V |
like | I like playing chess in my free time. | I like to play chess in my free time. |
love | She loves training her dog. | She loves to train her dog. |
prefer | My sister prefers going jogging. | My sister prefers to go jogging. |
hate | He hates eating out. | He hates to eat out. |
Những động từ chỉ đi với danh động từ. (Tức là động từ thêm -ing: V-ing)
Verbs | Verbs + V-ing |
adore | They adore eating beef noodles. |
enjoy | We enjoy playing football. |
fancy | Do you fancy making crafts? |
don't mind | I don't mind cleaning the floor. |
dislike | Does he dislike cooking? |
detest | I detest doing the housework. |
I. Nguyên âm /ʊ/
1. Cách phát âm
Bước 1: Đưa môi ra phía trước, cơ miệng thả lỏng.
Bước 2: Nâng cuống lưỡi lên và hạ đầu lưỡi xuống.
Bước 3: Phát âm âm /ʊ/ thật gọn, lưỡi giữ nguyên vị trí.
E.g: sugar: /ˈʃʊɡər/ đường
woman: /ˈwʊmən/ phụ nữ
cooker: /ˈkʊkər/ nồi cơm điện
cushion: /ˈkʊʃn/ cái đệm
butcher: /ˈbʊtʃər/ người bán thịt
2. Dấu hiệu nhận biết
a. "o" được phát âm là /ʊ/ trong một số trường hợp | wolf: /wʊlf/ chó sói woman: /ˈwʊmən/ phụ nữ | ||
| book: /bʊk/ sách good: /gʊd/ tốt look: /lʊk/ nhìn wool: /wʊl/ len cook: /cʊk/ nấu ăn foot: /fʊt/ bàn chân wood: /wʊd/ gỗ took: /tʊk/ quá khứ của take | ||
c. “ou" được phát âm là /ʊ/ trong một số trường hợp | could: /kʊld/ có thể should: /ʃʊd/ nên would: /wʊld/ sẽ, muốn |
1. Cách phát âm
Bước 1: Đưa môi ra phía trước để tạo khẩu hình miệng hình chữ o. Miệng hơi căng ra một chút.
Bước 2: Nâng cuống lưỡi lên và hạ đầu lưỡi xuống.
Bước 3: Phát âm âm /u:/
E.g: shoe /ʃuː/: giày
|
pool /puːl/: cái ao
food /fuːd/: thực phẩm, đồ ăn
glue /gluː/: keo dính
Chú ý: Âm /u:/ được phát âm dài hơn âm /ʊ/. Hơn nữa, miệng hoàn toàn thả lỏng khi phát âm âm /ʊ/, còn đối với âm /u:/, miệng hơi căng một chút
2. Dấu hiệu nhận biết
a. "o” thường được phát âm là /u:/ trong một vài từ thông dụng có tận cùng bằng o hay o + phụ âm | do /du:/: làm move /mu:v/: cử động lose /lu:z/: mất, đánh mất prove /pru:v/: chứng minh, chứng tỏ tomb /tu:m/: mộ, mồ |
b. “u" được phát âm là /u:/ | blue /blu:/: màu xanh lam flute /flu:t/: ống sáo lunar /ˈluːnər/: thuộc về Mặt Trăng lubricant /ˈluːbrɪkənt/: dầu nhờn |
c. "oo" được phát âm là /u:/ | cool /ku:l/: mát mẻ food /fu:d/: đồ ăn goose /gu:z/: con ngỗng spoon /spu:n/: cái thìa tooth /tuːθ/: cái răng |
d. "ou” được phát âm là /u:/ trong một số trường hợp | croup /cru/: bệnh đau cổ họng group /gru/: nhóm troupe /truːp/: gánh hát wounded /ˈwuːndɪd/: bị thương |
e. "ui" được phát âm là /u:/ trong một số trường hợp | bruise /bru:z/: vết bầm tím da fruit /fru:t/: trái cây juice /dʒuːs/: nước trái cây cruise /kru:z/: cuộc đi chơi trên biển |
Ngoại lệ: | fluid /ˈfluːɪd/: lỏng, dễ cháy ruin /ˈruːɪn/: sự đổ nát, vết tích đổ nát |
A. PHONETICS
I. Read the following words and put them in the correct column.
room | flute | wolf | full | glue | |
group | rule | cartoon | suitable | cook | |
woman | pool | humour | confuse | student | |
afternoon | include | improve | statue | foolish | |
June | routine | produce | butcher | should | |
/ʊ/ | /u:/ | ||||
| |||||
1. Luke found some wool under his bed.
2. I bought new cushions for the sofa.
3. Can you pass me the sugar, please?
4. Clean your room immediately!
5. I like going to school!
6. He donated the wolf to the zoo and got a fish instead.
7. The woman took a good look at the wolf.
8. The group flew to New York in June
B. VOCABULARY AND GRAMMAR
I. Choose the right phrase and then write it under each picture.
listening to music | playing games | doing gardening |
window shopping | hanging out | making origami |
surfing the Net | making crafts | doing DIY |
1. ___________________________ | 2. ___________________________ | 3. ___________________________ |
4. ___________________________ | 5. ___________________________ | 6. ___________________________ |
7. ___________________________ | 8. ___________________________ | 9. ___________________________ |
1. Mary likes ____________________ with her close friend on Saturday evenings. She feels relaxed.
2. Peter fancies ____________________ especially pop music in his free time.
3. My grandparents love ____________________ very much. There are a lot of beautiful flowers and fresh vegetables in their garden.
4. Internet addicts spend too much time ____________________.
5. ____________________ has become very popular with teenagers, especially online games.
6. They enjoyed ____________________ with each other when they were kids.
7. He's useless at ____________________. He won't even put up a shelf.
8. Trang is fond of ____________________. She made lots of beautiful bead bracelets.
9. My sister is very good at ____________________. She can fold paper into animals, birds, flowers, etc.
III. Complete the sentences with the words in the box.
leisure | virtual | satisfied | weird |
addicted | hooked | relaxing | fun |
2. Are you ____________________ to Facebook, Twitter, Tumblr, or Instagram?
3. It is very ____________________ to lie on the beach, and listen to the sound of the waves.
4. That's ____________________. I thought I'd left my keys on the table but they're not there.
5. Many teens are ____________________ on social networks like Facebook, Twitter and Instagram.
6. The website allows you to take a ____________________ tour of the art gallery.
7. He was not ____________________ with the camera, so he took it back to the store.
8. Bird-watching is an increasingly popular ____________________ activity.
IV. Write the activities in the box into the correct column.
yoga | badminton | cards | chess | climbing | ||||
gymnastics | handicrafts | jogging | karate | puzzles | ||||
rollerblading | skateboarding | surfing | the guitar | volleyball | ||||
do | go | play | ||||||
| ||||||||
work | learn | see | do | ride |
help | practise | lie | collect | sit |
2. My brother is interested in ____________________, a second foreign language.
3. Mr. Henderson hates ____________________ on weekends or holidays.
4. Thank you for signing up to our event and we look forward to ____________________ you.
5. It's noisy outside, but I detest ____________________ in my room all day.
6. Jimmy adores ____________________ a bike to the countryside and going fishing.
7. He doesn't mind ____________________ me to improve my English speaking skills.
8. Every Sunday morning, my father enjoys ____________________ on the beach and relaxing.
9. Do you like going out with us after ____________________ your homework?
10. David prefers ____________________ judo to hanging out with friends.
VI. Complete the sentences with to-infinitive or -ing form of the verbs in brackets.
1. We all adored ____________________ (do) aerobics when we were young.
2. John dislikes ____________________ (work) in front of a computer all day.
3. I enjoy ____________________ (meet) you. Hope ____________________ (see) you again soon.
4. My father is not keen on coffee. He prefers ____________________ (drink) tea.
5. I am a little busy. Would you mind ____________________ (wait) a little longer?
6. Mobile games are great, but I don't like ____________________ (play) them for too long.
7. If I can choose, I prefer ____________________ (stay) at home to (play) sport.
8. Tonight I'd like ____________________ (go) out, but I have to do my homework.
9. Sue loves ____________________ (make) origami. She can fold some animals, birds and flowers
THẦY CÔ TẢI NHÉ!